Jaarlijkse Uitvoering

SUCCESVOLLE UITVOERING BORÉAS

Zaterdag 10 maart vond de Jaarlijkse Uitvoering van Muziekvereniging Boréas plaats. De uitvoering was net als afgelopen jaar in het Dorpshuis te Usquert, maar dit keer in de sporthal. De leden van Boréas hadden een zeer afwisselend programma voorbereid voor het publiek. Het programma werd zoals elk jaar met veel enthousiasme gepresenteerd door onze ladyspeaker Ria van Berkel.

Na de openingswoorden van voorzitter Evert Flikkema werd er muzikaal afgetrapt door Studio Noordenwind met het nummer Shape of You van Ed Sheeran. Dit opleidingsorkest speelde voornamelijk musical-, film- en popmuziek, zoals Viva La Vida van Coldplay of Jij maakt me Blij van Petticoat. Zo lieten zij ook echte meezingers horen met het nummer Carnaval de Hollandia. Deze medley bevatte nummers van Frans Bauer, Jody Bernal, Gerard Joling en Jan Smit. Het publiek kon tijdens het optreden de songteksten meelezen op een groot scherm.

Na het geslaagde optreden van Studio Noordenwind vonden de huldigingen plaats. Dit jaar werden er vijf leden verrast met een spelde van de overkoepelende muziekorganisatie KNMO en een mooie bos bloemen namens de vereniging. Elizabeth Oosterbeek en Jorien Wieringa werden dit jaar in het zonnetje gezet voor hun 12.5-jarige jubileum als muzikant. Bovendien werden Mathilde van Os, Menna van der Molen-Dijk en Sytze van der Molen in de schijnwerpers gezet vanwege hun 25-jarige lidmaatschap.

De avond volgende met de malletband. De malletband stond onder leiding van de instructeurs Klaas Boer en Hans de Ruijter. De malletband opende met het nummer Gloria de Fanfare. Er werden veel bekende nummers gespeeld zoals: Winter, Game of Thrones, Viva la Vida en Gonna Fly Now. De instructeurs en de malletbandleden wisten het publiek zeer te vermaken. De malletband werd gevolgd door het fanfareorkest onder leiding van dirigent Harman van der Lei. Er werd geopend met de mars Rumisberger. Bijzondere aandacht ging uit naar de trompettiste Selma Dalstra die op indrukwekkende wijze haar solonummer Sugar Blues speelde. De fanfare sloot het eerste blok af met het grote werk Italian Fantasy.

De avond werd vervolgd met een nieuw blokje van de malletband. Zij speelden nog een aantal gevarieerde nummers, zoals Let met Entertain You, Hallelujah, Clocks en Sky Full of Stars. De avond werd afgesloten met het fanfareorkest. Het repertoire van het tweede deel bestond voornamelijk uit bekende nummers. Nummers als Lay all your Love on Me van Abba, She Believes in Me en Une Belle Histoire vielen zeer in de smaak bij het publiek. De avond werd voldaan afgesloten door de voorzitter.

Als echte afsluiter speelde de malletband en de fanfare gezamenlijk Smoke on the Water van Deep Purple. Mede door de inzet van bestuur en leden en vooral ook van de vrijwilligers van het Dorpshuis kan men terugkijken op een succesvolle uitvoering. De avond eindige als vanouds gezellig met een bal na met een liveoptreden van de band The Hill.

Rondgang tijdens Kermis Usquert

Ook dit jaar zal Boreas weer spelen tijdens de pauze van de voetbalwedstrijd van het jaar. Hierna zal de vereniging door het dorp marcheren richting op ’t Hoogje en daar feestelijk de start van de kermis bevestigen!

Gouden Spiker Festival in Ureterp

Zaterdag 21 mei zal de Fanfare van Boreas weer deelnemen aan het jaarlijkse Gouden Spiker Festival in Ureterp. Hier zullen we verschillende wereken ten gehore brengen, waaronder een verplicht werk dat door alle deelnemende orkesten wordt gespeeld. Er wordt gestreden om de eerste, tweede en derde plaats binnen de klasse waarin wij ons klassificeren.

Jaarlijkse uitvoering Muziekvereniging Boreas

Succesvolle uitvoering Boréas

Afgelopen zaterdag 12 maart 2016 vond weer de jaarlijkse uitvoering van Muziekvereniging Boréas plaats. Net als Boréas geslaagde 115 jarige jubileumuitvoering van afgelopen jaar, was deze uitvoering wederom in het Dorpshuis te Usquert. Dit jaar opnieuw in een volle zaal. De presentatie werd voor rekening genomen door Ria van Berkel. De speeches werden tot stand gebracht door voorzitter Evert Flikkema en bestuurslid jeugdzaken Elizabeth Oosterbeek.

De avond startte met het opleidingsorkest Studio Noordenwind. Dit opleidingsorkest speelt voornamelijk pop-, musical-, en filmmuziek. Het repertoire bestond daarom ook uit een zevental popliedjes zoals Candy van Robbie Williams, Mannenharten van Nielson en Fame van Irene Cara. Het publiek kon tijdens het optreden de songteksten meelezen op een groot scherm.

Na Studio Noordenwind kwam het tweede onderdeel aan bod, de drumband. De drumband stond onder leiding van Klaas Boer en bestond ook uit een zevental werken. Enkele nummers die werden gespeeld waren bijvoorbeeld: Dotan, Bongo Solereo en Somebody that I used to know. De nummers werden zonder enige aankondiging achter elkaar gespeeld.  Er was veel afwisseling in het programma.

De avond werd afgesloten met het fanfareorkest onder leiding van Harman van der Lei. Het repertoire van de fanfare bestond uit een negental afwisselende werken. Zo werden onder andere de volgende stukken gespeeld: Arioso van de componist Händel, Crazy little Thing called Love van Queen en Gate 11 van John Emerson Blackstone. Ook werd er dit jaar een solostuk gespeeld. De solo Concerto d’Aranjuez werd vertolkt door Elizabeth Oosterbeek. Een solowerk dat officieel voor gitaar en orkest is geschreven. De uitvoering werd afgesloten met de mars Martini en dus met het Groningse volkslied.

Ondertussen vonden er ook nog huldigingen plaats. Dit jaar werd er één lid en onze dirigent in de schijnwerpers gezet vanwege hun trouwe dienst aan de vereniging. Jacob Kluin was inmiddels 25 jaar bestuurslid en onze dirigent Harman van der Lei is twintig jaar de muzikale leider. Zij werden kort toegesproken en bedankt.

De avond eindige met een live optreden van de band The Hill. Het publiek, leden, dirigenten en het bestuur waarmee de avond natuurlijk tot zijn stand is gekomen, kunnen terugkijken of een geslaagde en gezellige avond!

Jubilarissen Harman & Jacob

Op de foto de twee jubilarissen Harman van der Lei en Jacob Kluin.

Ophalen oudpapier

Iedere eerste zaterdag van de maand wordt het oudpapier in Usquert ingezameld door leden van de muziekvereniging Boréas. Het inzamelen gebeurt met behulp van een perskraakwagen. Ook wordt het papier in een aantal straten met een handkar ingezameld. De papieractie begint stipt om 8:30 uur, zet uw papier tijdig langs de weg.

Het kan soms gebeuren dat we iets eerder dan u gewend bent door uw straat rijden, wees hierop voorbereid! We verzoeken u het papier gebundeld of verpakt in dozen aan te bieden; vermijdt het gebruik van plastic zakken en houten kistjes. Papier waar plastic tussen zit kunnen we niet meenemen. Als u het papier de avond van te voren of bij slecht weer neerzet, dan wordt het op prijs gesteld als er iets van plastic over wordt gelegd om te voorkomen dat al het papier nat wordt of wegwaait.

Ophalen oudpapier